torsdag 2 februari 2012

Jess + Moss - drömska bilder från Kentucky





Göteborg International Film Festival 

Amerikanska Jess + Moss är den film som jag hittils haft svårast för att recensera. Den utspelar sig på en nerlagd tobaksfarm i Kentucky, och vi följer 18-åriga Jess och hennes sex år yngre irriterande syssling. 
De är helt för sig själva utan familj eller vänner - man får aldrig riktigt veta varför, berättelsen finns där, men endast antydningar.  
Nu hade jag ju läst programmet, där festivalens Johan Blomqvist skriver: 
"En berättelse kan anas men det här är egentligen någonting annat. Regissören Clay Jeter balanserar på konstfilmens gräns och det råder inga tvivel om att han är en visuell begåvning utöver det vanliga." 
- så jag var förberedd, lutade mig tillbaka och lät mig sugas in i denna drömska värld.  
Regi: Clay Jeter, USA, 2011



Betyg: 3 mölndalskråkor (=bra)





Jess + Moss, trailer:




Filmens hemsida här


Alla mina inlägg och filmrecensioner från årets filmfestival 
finns samlade här!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 kommentar:

  1. There indie autobiographical films are starting to all look very alike

    SvaraRadera