tisdag 21 september 2010

Israel vs Israel



Borta bra men hemma bäst! Långhelgen hos min dotter i München, med Oktoberfest och parader var fantastiskt. Jag tog flera hundra bilder, några av dem kommer jag att visa här när jag fått tid att ladda upp och kommentera.

Eftermiddagen och kvällen gick i Mellanösternkonfliktens tecken. Först lyssnade jag på en föreläsning med israeliska fredsaktivisten Sharon Casper, arrangerad av Utrikespolitiska Föreningen i Göteborg.

Den var  mycket intressant. Sharon Casper berättade om  israeliska fredsaktivisters arbete för palestiniernas mänskliga rättigheter i Jerusalem. Här kan Du läsa mer om organisationen ISM (International Solidarity Movement), som hon samarbetar med. Deras mål är ett stopp för den israeliska ockupationen av de palestinska områdena, genom  icke-våld och direkt aktion.

Vid frågestunden efteråt undrade jag om hon hade förslag på en lösning av konflikten. Hon förespråkar en en-stats-lösning för judar och araber. 

På kvällen var det höstpremiär för Doc.Lounge, som visade dokumentären, Israel vs Israel. Som vanligt med vinbar, livemusik samt intervju & frågestund med regissören.

Det var en mycket stark film om civilkurage. Filmaren följde fyra israeliska fredsaktivister i deras kamp för palestiniernas rättigheter. Den visar judiska fredsaktivisters aktiva motstånd mot sitt eget lands ockupation av Västbanken, Gaza och Östra Jerusalem. De fyra fredsaktivisterna tillhör en minoritet i Israel och filmen följer dem från konfrontationer med israelisk militär till känsliga familjediskussioner.


Efter visningen fanns tillfälle att ställa frågor till filmens regissör Terje Carlsson. Jag rekommenderar att se "Israel vs Israel" när den visas på SVT 2 kommande söndag kl 22.00. På frågan om vilket syftet med filmen var, svarade Terje: "Jag ville visa att det även inom Israel finns människor som bekämpar ockupationen och kämpar mot diskrimineringen av palestinierna. Så länge dessa människor finns, finns det hopp om fred." 

(uppdaterad 22/9 kl 02:50)

Här är trailern till kvällens dokumentär:




Live på scenen: Tennishero

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar