lördag 25 september 2010

Oktoberfest 2010 um-pa-pa-um-pa-pa

För ett och ett halvt år sedan flyttade min dotter till München. I år firar Oktoberfesten 200-årsjubileum, och eftersom jag aldrig besökt denna världens största folkfest, passade jag på att åka dit i år. Någon gång i livet borde man väl åka dit, tänkte jag. Dessutom hade jag ju gratis boende!

Hit strömmar människor från hela världen, för att äta men framförallt dricka öl! Själv spottar jag inte glaset, men jag är ingen anhängare av organiserad glädje. Horder av italienare, australiensare, ryssar, japaner, kineser - jag har aldrig sett så många människor vid ett och samma tillfälle i hela mitt liv. Att alla de stora populära öltälten var stängda p g a att de var överfulla var naturligtvis en besvikelse. Nu i efterhand har jag förstått att många bokar bord i restaurangerna ett år i förväg.

Det fanns dock gott om mindre ölställen där det fanns plats, även vintält om man hellre föredrar det.

Här en bild på ett av de stora öltälten, Augustiner Bräu: 



Mat fanns det gott om! Här kan man köpa en halvmeter Bockwurst. Det finns dock inte bara griskött på oktoberfesten. Utbudet varierar från fisk, skaldjur, vilt till vegetariskt.



De vackra kabinerna i detta gamla pariserhjul från anno dazumal:


Knödel är en underbar tysk specialitet. Gott till Schweinshaxe, men det finns ett otal variationer som man kan smaka på i "Knödelerian"



På en tysk festival måste det finnas en gaybar! Här serverades naturligtvis ingen öl, utan drinkar med regnbågsfärgade paraplyer. Man måste ju tänka på figuren!


Har man inte fått plats i en av ölhallarna, kan man alltid "åka" på en ölkarusell och bli riktigt snurrig. 



För vissa slutar festen så här:



På kvällarna rörde vi oss i Münchens innerstad och besökte en del traditionella ölhallar. Här skålar min dotter Pernilla och jag på Augustiner Bierhalle: (texten på min t-shirt lyder: "Don´t ask for the blask!")



En av höjdpunkterna vid varje oktoberfest är den stora paraden genom staden, alltid första söndagen med start kl 09:45. En fantastisk 2 och 1/2 timmar lång cortége med folkdräkter, musik, hästar och vagnar. Att det finns så många olika folkdräkter! Här fanns hembygdsföreningar från Tyskland, Österrike, Schweiz, Italien, Tjeckien och Polen representerade.










På söndagseftermiddagen promenerade vi genom den vackra "Hofgarten", som är kungliga slottets trädgård. Här hittade vi ett gäng dansanta Münchnare!




Döm om vår förvåning när vi hörde musiken, de dansade bl.a. till det här:





Sådana här mjuka pepparkakor, "Lebkuchenherzen" fanns till salu överallt, med de mest fantasirika dekorationerna. I en del försäljningsstånd kunde man få kakan glaserad med vilken text man ville.


Här är länken till mitt Oktoberfest-album 1 på Facebook,  med 160 bilder.

Här album nr 2, med 113 bilder.

Här hittar du samtliga inlägg som jag skrivit under etiketten Oktoberfest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar