torsdag 2 maj 2013

Maten ska vara helig!






Nedan min senaste krönika, publicerad i Mölndals-Posten torsdag den 18 april 2013


Maten ska vara helig!

Mat är inte bara något man stoppar i sig. Den ska dofta gott och se aptitretande ut och ge en möjlighet till social samvaro. Jag tänker på Leif Mannerströms ord när jag läser om det nya avtalet om hemtjänstmat för Mölndal. Tidigare tillagades maten av Lunch Express i Lackarebäck, men efter företagets konkurs har man slutit avtal med franska multijätten Sodexo. Maten kommer att lagas i Märsta fyra mil norr om Stockholm. 

Sodexo grundades i Marseille som cateringfirma på 1960-talet, och har sedan dess vuxit till ett gigantiskt företag med verksamhet i 80 länder och en omsättning på över 130 miljarder svenska kronor. Nästan samtidigt som det nya avtalet träder i kraft, öppnar Sodexo en ny lunchrestaurang i Pedagogen Park med plats för 150 gäster. Den 1:a maj slår man upp portarna, där kommer även att finnas uteservering med 50 platser. 

I Jordbruksverkets ”Vision om Sverige som det nya matlandet” framhävs ”att måltiderna som vi serverar på våra äldreboenden och sjukhus och till barnen i skolan är en viktig del av visionen. Att den offentliga måltiden ska vara både god, trevlig och näringsriktig är en självklarhet. Det handlar om att maten ska smaka bra och att den är lagad på bra råvaror, men också att den omgivande miljön är tilltalande.” 

Regeringen satsar också stort på matturism, Sverige lanseras som ”det nya matlandet”. För ett år sedan deltog jag själv vid en guidning av besökande resesäljare från Tyskland. Tillsammans med stjärnkocken Stefan Karlsson rörde vi ihop var sin gravlaxsås till laxmackan och med tillhörande snaps lärde vi tyskarna att sjunga ”Helan går”. 

Kontrasten kan väl knappast bli större när jag tänker på dessa matlådor som nu tillagas i Sodexos centralkök och transporteras på landsväg de dryga 50 milen från Märsta till Mölndal. Jag har i princip inget emot kyld varm mat, men vart tar visionen om det nya matlandet vägen? Miljöaspekten med långväga transporter, att maten vi äter skall vara lokalt producerad? 

För Mölndals del handlar det om 160 personer som får sin mat via Sodexo från hemtjänsten. Skulle man inte kunna tänka sig att tillaga maten vid den nya lunchrestaurangen i Pedagogen Park? Kanske till och med en del av ”brukarna” då och då får möjlighet att avnjuta sin lunch där i trevlig miljö och under sociala former? 

Leif Mannerström sa en gång vid ett av sina framträdanden: ”Släng till de gamla någonting så att de håller tyst. Det är inte så det ska gå till, för mig är mat heligt”. 


PS. Har du själv eller som anhörig erfarenheter av hemtjänstmaten? 
Skriv gärna några rader och dela med dig!




Fler krönikor hittar du här. 

1 kommentar:

  1. Hej. Jag håller med dig, låt de gamla gå till en restaurant, åtminstone ibland, för att äta sin mat tillsammans med andra. Detta beslut tas ju av Mölndals politiker, och inte av Sodexo. Under tiden, och jag har provsmakat många rätter, så är Sodexos alternativ ett mycket bra sådant! Är patient på Mölndals sjukhus med eget kök, och tro mig, maten behöver inte vara bra, trots att den tillagas i huset!

    SvaraRadera