onsdag 28 november 2012

Införliva Mölndal med Göteborg!




Min senaste krönika publicerad i Mölndals-Posten 2012-11-21:


Införliva Mölndal med Göteborg!

Jag har nu bott i Mölndal i drygt tio år och trivs mycket bra. Här finns fina strövområden som Safjället, Sisjön och Gunnebo; trivsamma småaffärer som fiskhallen och ostbutiken. Bussförbindelserna är goda med Göteborg där jag har min umgängeskrets och mitt arbete.

Oftast känns det som om jag bor i en stadsdel av Göteborg. Man märker ju knappt var gränserna går mellan städerna.

När världens största reseguideförlag "Lonely Planet" nyligen listade de hetaste och mest prisvärda resmål, rankades Göteborg som tvåa efter Rio. Man framhäver charmiga Haga, Röda Stens konsthall, södra skärgården och, hör och häpna, Kvarnbyn som attraktiva mål att besöka  i i Sveriges andra stad.

Varje gång som jag hamnat i samspråk med turister vid Gunnebo slott, har det visat sig att de flesta inte vet om att de befinner sig  i Mölndal, utan tror att de är i Göteborg.

Handen på hjärtat: Är det inte lika bra att avveckla Mölndals stad och införliva det med stora grannen i norr? Kungsbacka kan få Lindome, det ligger ju redan delvis i Halland.

Istället för att utveckla en livlig stadskärna har politikerna här i åratal lyckats med att ta död på Mölndals centrum, förvandlat det till en stenöken och flyttat på den lilla torghandeln som fanns.

De har lagt ner stans enda biograf, kanske lika bra det eftersom besökarna svek. Med 2:ans spårvagn är det ju bara några hållplatser till SF:s filmpalats Bergakungens salar.

De har inte heller visat någon större uppskattning över vårt enda allsvenska fotbollslag. Efter många segdragna turer i långbänk, samt demonstrationer utanför stadshuset verkar dock äntligen bygget  av en ny fotbollsarena komma igång i Åby.

Pensionärerna klagar,  inte minst genom flitigt skrivande av insändare i denna tidning, över  att de inte får resa gratis med kollektivtrafiken som deras fränder i Göteborg, . Men även om Mölndals politiker skulle fatta beslut om gratis resor, kommer pensionärerna ju inte längre än till Lana? Inte tänker väl Göteborgs skattebetalare stå för Mölndalspensionärernas resor?




Eftersom Mölndals politiker inte verkar klara av att förvalta och utveckla en levande stad föreslår jag, att åtminstone den del som inte tillhör Lindome, införlivas med Göteborg.  Vi slipper krånglet med extrakupongerna på bussar och spårvagnar.

Pensionärerna får åka fritt och Göteborg & Company, som så framgångsrikt satt Göteborg på världskartan, får även sköta marknadsföringen av Mölndals Kvarnby och Gunnebo slott. Låt inte nostalgin vara ett hinder; jag tror att Mölndal skulle bli en alldeles utmärkt stadsdelsnämnd.

Vad tror du? 


Fler krönikor hittar du om du klickar på blå etiketten nedan: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar