torsdag 6 oktober 2011

Cornelis och hiphop på lågtyska



Idag blev jag alldeles varm om hjärtat efter att ha lyssnat på radioprogrammet Musihkka i radions P2. Det är en musikserie som behandlar minoritetsspråk, och denna vecka hade turen kommit till min födelsestad Bremen.  
I norra Tyskland talar fortfarande cirka 5 miljoner lågtyska. Själv talar jag det inte men förstår det om jag anstränger mig. Det finns ju flera olika dialekter som skiljer sig mycket från varandra beroende varifrån man kommer.   
Språket är dessvärre på utdöende, men fortfarande växer barn upp med lågtyska som sitt modersmål.

Andra officiella minoritetsspråk i Tyskland är danska, sorbiska, romani och frisiska.
40 % av det svenska språket består av låneord från lågtyskan, eller nedderdüütsch som man också säger.
Hör språkforskaren som berättar att nära 40 procent av svenskan är grundat på lågtyska, och träffa killarna som blivit stora med sin hiphop på platt. Men träffa också den svensktalande musikern som sjunger Cornelislåtar på sitt modersmål och få en livekonsert i en bunker från andra världskriget genom att klicka på "senaste sändningen" här.


Lite musik op platt:




Vill du fördjupa dig i Bremen, lågtyskan, musiken och historien
finns det massor med matnyttiga länkar här på Sveriges Radio:s hemsida - den innehåller ett bildspel från Bremen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar