fredag 24 augusti 2012

Skål, Mr. President!






Barack Obamas talesmän har bekräftat – det finns ett litet mikrobryggeri i Vita Huset.



Trogna bloggläsare vet, jag är galen i öl. Som ölfrämjare tillbringar jag nog 3 - 4 kvällar i veckan på krogen, oftast som avkoppling efter jobbet. Det är dock inte enbart ölen som står i centrum, utan umgänget med bekanta och goda vänner är minst lika viktig. Kanske är det min tyska bakgrund som bidragit till att jag hellre dricker mina öl på puben, men så gott som aldrig hemma. Här följer jag oftast min brittiske vän Bobs visdomsord: 3 pints is a drink, 4 is a night out.  


På senare år har det grundats det ena mikrobryggeriet efter det andra. Att bara beställa "en stor stark" är snart ett minne blott. 


Enligt World Of Wine News ska även USA:s president Barack Obama har blivit ölbryggare. Huruvida det är presidenten själv som brygger White House Honey Ale, låter Vita Husets talesman vara osagt. Men honungen som ger smak till både den ljusa och mörka alen ska komma från Vita Husets trädgård och Michelle Obamas bikupor.



– Jag har bara provat den ljusa och den var uppfriskande, säger talesmannen Jay Carney, till USA Today.

Utrustningen ska vara inköpt av familjen Obama själva.







Beeradvocate skriver på sin hemsida, att amerikanska hembryggare av öl nu vädjar till president Obama att offentliggöra recepten till White House Honey Ale. Här finns även en namninsamling -  "We The People Petition" som du kan underteckna. 

De skriver: 

WE PETITION THE OBAMA ADMINISTRATION TO:Release the recipe for the Honey Ale home brewed at the White House.



Following in the footsteps of great men like George Washington, Thomas Jefferson, and Benjamin Franklin, Barack Obama has reportedly been enjoying the rewards of home brewed beer. Recent reports from news outlets like the Washington Post (August 15th, 2012) have stated that Obama has been drinking a White House home brew Honey Ale while on the campaign trail.

In keeping with the brewing traditions of the founding fathers, homebrewers across America call on the Obama Administration to release the recipe for the White House home brew so that it may be enjoyed by all.

"I think it’s time for beer” -Franklin D. Roosevelt (March 12, 1933) 


Målet för kampanjen är att till den 17 september få ihop 25.000 namnunderskrifter. Du kan stödja dem om du vill genom din namnteckning, klicka här. 


xxxxxxxx


Har du ingen inbjudan till Vita Huset på gång, kanske du har vägarna förbi Göteborg? Passa då på att besöka mitt vardagsrum som är belägen på en av Göteborgs främsta ölpubar, The Rover. Här håller inte bara ölen utan även maten hög klass.  


Ett klipp ur dagens Göteborgs-Posten:





SKÅL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar