lördag 5 november 2011

....önskar alla en fin Alla Helgons Dag!




Denna helg går mina tankar till min mamma samt mormor och morfar. Alla tre ligger de på Lundby g:a kyrka:s kyrkogård, på Hisingen i Göteborg. Lundby kyrka är på sätt och vis min familjs kyrka på mors sida. Här gifte sig mormor och morfar och mina föräldrar. 
Eftersom nästan hela min släkt på fars sida omkom under andra världskriget - min far kom som föräldrarlös 17-åring från Tyskland till Sverige - var det min mors familj som stod i centrum under min uppväxttid. 

Lundby g:a kyrka på Hisingen


Lundby gamla kyrka är en av få medeltida kyrkor i Göteborg. Kyrkan härrör från 1300-talet.
Moppeprästen och Häckensupportern Alf Österström begravde min mor, som avled i Lübeck efter en cancersjukdom för sexton år sedan. Till saken hör att det var Österströms far som vigde såväl mina föräldrar och morföräldrar när det begav sig. 
Trots att jag själv tillhör tyska församlingen har Lundby församling en stor plats i mitt hjärta. På söndagkväll efter jobbet skall jag avlägga ett besök, tända ljus och utbringa en skål till min mamma Ulla-Britt som skulle ha fyllt 76 i år. 

Härmed önskar jag alla en fin Alla Helgons Dag! 






Gör en digital rundtur i Lundby g:a kyrka om du klickar här




Läsvärt: 


Alf - en präst som fick en returbiljett från himlen


Han ber om Häckenvinst - i Källströms matchtröja



----------------------------------------------------------------------------------------------------------

1 kommentar: